Frågor och svar, elbilsladdning Zaptec och Garo (Uppdaterad 14 nov - 2022)
Användamanualer och lathundar:
Lathund: Skapa ett kontoStarta laddning Zaptec AppStarta om laddare som är offline
Användamanual motorvärmare
Komma igång med din Zaptecladdare:
Maila info@kutan.se och meddela vilken p-plats det avser samt den mejladress du angett när du registrerat ditt zapteckopnto.
Frågor och svar om elavtal, fjärrvärme & gas - Göteborg Energi:
Klicka på länken och få svar på dina frågor om elavatal, elmarknaden, fjärrvärme, effektavgift och alla tjänster hos Göteborgs Energi. Läs mer här!
Information om nedmontering motorvärmare samt övergång till Zaptec.
Styrelsen fattade i våras beslutet att avveckla det gamla systemet med motorvärmare. Bakgrunden till beslutet finns att läsa här.
Nu påbörjas arbetet med att montera ner motorvärmaruttagen för att ersätta dem med stolpar avsedda för laddboxar/zaptec. Arbetet beräknas vara klart under september månad.
Därefter kan den som vill, beställa en laddbox/motorvärmare till sin p-plats.
När de nya stolparna är på plats kan du själv beställa laddbox/motorvärmare.
Sedan vi gjorde den förra upphandlingen har reglerna för miljöbidrag förenklats. Vi behöver inte göra en samlad upphandling och bidragsansökan som förra gången. Det är nu möjligt för var och en att beställa sin laddare och få skattereduktion på samma sätt som rot/rutavdrag fungerar. Elinzity hjälper till med detta i samband med beställning.
Tänk på att om man vill man använda laddaren till motorvärmare måste den kompletteras med en adapter (vanligt eluttag) för motorvärmare.
Vad kostar det att beställa en laddare?
Enligt Elinzitys senaste prisuppgifter (sept-23) kostar det (efter 50% skatteavdrag) 9750kr för en laddare installerat och klart. Om man i samband med beställningen också beställer adapter för motorvärmare utgår skatteavdrag även för denna. Men bara om beställningen görs samtidigt med laddaren.
Pris för installation, laddare och adapter hamnar då på ca 11250kr.
Kontakta Elinzity för aktuella och exakta priser.
Kontaktuppgifter Jimmy Ljungbeck Elinzity:
jimmy.ljungbeck@elinzity.se
031-691890
0739-827995
Kan jag beställa en annan laddare och installera den med annan auktoriserad elektriker?
Nej det är inte tillåtet. Alla beställningar ska gå genom Elinzity. De har helhetsansvaret för infrastrukturen i allt från laddare till administrationsgränssnitt och driften av hela anläggningen. De laddare som tillhandahålls genom Elinzity är också anpassade för stora anläggningar så som samfälligheter och bostadsrättsföreningar.
För att aktivera ditt konto/app för laddning:
Acceptera inbjudan som ni får från Thomas på mail.
Fyll i alla fält i portalen som kommer upp.
- Välj språk,
- Välj lösenord
- För-/-efternamn
- Mobilnummer och land.
- Bocka i rutan och acceptera användarvillkoren.
- Spara!
Hur ser vårt el-avtal ut? Vad kostar det att ladda?
Elpriset bygger på två delar, elhandel och nätavgifter.
- Elhandel
Samfälligheten har företagsabonnemang och elhandelsavtal som debiteras timme för timme. Så kallat Spotbuy. Vi har ett påslag på 0,10 öre/kWh på priserna i Nord Pool Spot (som är den officiella börsen för handel med el i de nordiska länderna). Rent praktiskt betyder det att kWh-priset varierar mycket om man exempelvis laddar de timmar då elpriset är som högst resp. lägst under dygnet. .
- Nätavgift
Utöver detta betalar vi nätavgift. Gbg Energi, som äger nätet debiterar Energiskatt 36öre/kWh, elöverföringsavgift 7,5 öre/kWh och effektavgift 49,30kr/kW. Effektavgiften är den svåraste kostnaden att definiera, då den beror på hur många som laddar samtidigt och hur mycket effekt som tas ut. Denna kostnad kommer att fördelas procentuellt utefter hur många kWh som varje användare förbrukar.
Om vår debiteringsmodell för Zaptec:
Styrelsen har haft en stor utmaning i att hitta ett enkelt och smidigt sätt att debitera var och en för sin laddning.
Med företaget EL-system har vi hittat lösningen och på vårt uppdrag tar de hand om detta.
Deras system plockar ut all användardata och ser till att vår ekonomiska förvaltare Nabo får en specifikation på hur mycket varje användare förbrukat månadsvis. Därefter kan Nabo skicka ut räkning till var och en. Abonnemangskostnaden för dessa tjänster ligger på 25/kr per månad och laddare och betalas av resp. användare årsvis.
Det tillkommer en startavgift för att koppla in sig på deras system, EL-online på 2500kr samt en uppläggningskostnad på 62,50kr per laddare. Det tillkommer också en engångsavgift på 2375kr för att Nabo ska sätta upp en IT-lösning för debiteringarna.
Startavgiften och uppläggningskostnader står samfällighetsföreningen för, då det är en investering i driften av föreningens infrastruktur.
Debitering och kostnad
Debiteringslösningen som tillhandahålls av EL-system kräver att vi sätter ett fast pris på kostnaden per kWh. Priset ska innefatta både pris per kWh och nätavgifter i form av effektavgift, el-skatt och elöverföringsavgift.
Vi ser kvartalsvis över priserna och justerar dem efter behov inför kommande kvartal. Om priserna ändras kommer information om detta framgå på avgiftsavin inför nästkommande räkning.
När kommer fakturan?
Debitering sker månadsvis på nästkommande avi.
Debitering Garo
Garo-systemet demonteras och avslutas under hösten 2023. Därefter samlas data för årets förbrukning och debiteras från årets början till när det demonterats. Kostnaden över året vägs samman till samma kWh-kostnad som Zaptec.
Kan vi göra något för att hålla ner kostnaden?
Ja det går att påverka. Eftersom vårt kWh-pris sätts timme för timme kan prisskillnaden över dygnet vara mycket stor. Samtidigt slås våra abonnemang och vårt användande ihop till en gemensam kostnad. Därför är det bra att vara medveten om att tiden på dygnet när du laddar påverkar totalkostnaden för dig själv och alla andra.
Ladda ner appen Elpriser.
- Där kan ni få en viss uppfattning om vad det kostar att ladda och när det är som billigast.
- Då får ni koll på kWh priserna under samma dag och dagen efter.
Vad har hänt med Garo-boxarna som tagits ner? De ägs väl av oss boende?
Själva boxarna ägs av föreningen och insatserna i dem ägs av de boende.
Alla boxar/insatser som plockats ner har märkts upp med vilken fasighet som äger insatserna och förvaras i ett låst rum. Det kommer vara möjligt att hämta sin insats där vid ett senare tillfälle.
Insatserna ägs oftast av två olika hushåll hur delar man upp dem då?
Vi har märkt de två ägarna på varje insats och överlåter till er att komma överens om detta tex vid försäljning. Som en parentes kan nämnas att insatser som suttit i sedan garosystemets införande passerat ”bäst före datum” med flera år. Så värdet på dessa är högst begränsat.
Hur mycket KW kan man få när man laddar sin bil?
-
Det beror på hur stort batteriet är i bilen samt hur många som laddar samtidigt på ert P-fält.
-
De flesta batterierna för rena el-bilar är oftast 11KW så då är det detta man max kan få ut. Det finns några modeller som klara mer, typ Tesla och Zoe Jaguar E-type mfl.
-
Skulle ni ha problem med appen eller med laddningen så tveka inte att ta kontakt med Jimmy Ljungbeck på Elinzity så hjälper han till.
Kontakta Jimmy här: jimmy.ljungbeck@elinzity.se,